איך לקבל ביקורת מהבוס?

איך לקבל ביקורת מהבוס?

לאף אחד מאתנו לא נעים לקבל ביקורת, בטח לא לגבי הצורה והאופן שבהם אנו מתפקדים בעבודה שלנו. אבל כשהביקורת מגיעה מהבוס, אין מה לעשות, מאשר לקבל את הביקורת וללמוד להתפתח ממנה (בהנחה שאנו מעוניינים לשמור על מקום העבודה). אז איך מקבלים ביקורת? עשה ואל תעשה:

אל תתווכחו – קחו את הביקורת בפרופורציה

כשהבוס טוען כלפי ההתנהגות ו/או התפקוד שלכם בעבודה, הרעיון הגרוע ביותר יהיה להתחיל להתווכח איתו. גם אם אתם מרגישים שאתם הכי צודקים בעולם, עליכם לדעת להקשיב לביקורת גם אם זה קשה – ופה כבר נהרוס לכם – לרוב זה יהיה קשה. אבל! ביקורת מטרתה לבנות אתכם ולא להרוס אתכם, קחו אותה בפרופורציות הנכונות ובדקו את עצמכם כיצד תוכלו להשתפר בזכות הביקורת שניתנה לכם.

אל תיתממו – גלו אחריות ורצינות

עובדים רבים נוטים להיתמם בעיני הבוס ולטעון שלל טענות מצדיקות כמו: "לא ידעתי שככה צריך לעשות", "אף אחד לא אמר לי", "מה פתאום אין מצב" וכל מיני טענות שנועדו להציג אותם כתמימים ובעצם להפיל את האשמה על אחרים, כולל הבוס עצמו. אז בואו נחשוב על זה רגע: אתם באמת רוצים להצטייר כתמימים חסרי ידע בעיני הבוס שלכם? ככה חשבנו. ולגבי העברת האחריות לאחרים ש"לא אמרו לכם" – אתם משדרים לבוס שאתם פועלים במתכונת "ראש קטן" מה שיגרום לו לא לסמוך עליכם ולא לצפות מכם להתפתח – מה שבמקרה הטוב יגרום לכך שתישארו זמן רב בתפקיד שלכם ללא קידום ובמקרה הרע אף יביא להתנערות מכם (כן הבנתם יופי – פיטורים).

קחו אחריות, גלו הבנה כלפי הביקורת ושדרו למנהלים שלכם שאתם מבינים מהן הטענות כלפיכם וכיצד אתם הולכים להשתפר בזכות הביקורת שקיבלתם. אפילו אם זו לא הייתה אשמתכם – לקיחת האחריות תשדר לבוסים שאפשר לסמוך עליכם ולא משנה באיזה מצב – אתם אלה שייקחו אחריות לטוב ולרע ויסתכלו הלאה ולא אחורה בחיפוש אחר אשמים.

אל תהפכו את מתן הביקורת כהזדמנות להתנצחות עם הבוס

אם יש לכם טענות כלפי הבוס לגבי גובה השכר שלכם, העבודה המצופה מכם, שעות העבודה הרבות וכדומה, אל תטעו לחשוב שכשהבוס נותן לכם ביקורת זהו הזמן "להכניס לו" בחזרה. הביקורת על אופן ההתנהלות שלכם לא נוגע לטענות אלה. העלאת טענות מסוג זה כתגובה לביקורת כלפיכם עלולה להתפרש כניסיון להתנצחות (שזה מעשה שמעיד על חוסר בגרות שלעצמו) ולהוביל למשבר ביחסים עם הבוס – שירגיש כי לא יכול לתקן אתכם ולכוון אתכם בעבודתכם על ידי מתן הביקורת.

זמן מועד הביקורת מיועדת לביקורת, להבנתה ולמחשבה כיצד תוכלו להתפתח ולהשתפר בעבודתכם – הגיבו בהתאם ובצורה ממוקדת באשר לטענות נגדכם. הסכימו כי יש דרך טובה יותר לבצע את הדברים והבטיחו לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר ובהתאם לביקורת.

הביקורת היא ההזדמנות שלכם לשפר את מעמדכם בחברה – תקנו את אופן עבודתכם ולאחר מכן – תוכלו לבוא לבוס בבקשות, זאת לאחר שהוכחתם את עצמכם כנכס למקום העבודה.

אל תאשימו את חבריכם לצוות

"אבל כולם עושים ככה" או לחלופין, "אף אחד לא באמת עושה את מה שצריך" הן לא טענות נגד שיוסיפו לכם נקודות אצל הבוס, בלשון המעטה. זה שזורק את חבריו מתחת לאוטובוס הוא אדם שאין לסמוך עליו. גם אם כולם בעבודה התנהגו באותה צורה ואתם בתמימותכם באמת לא חשבתם שצריך להתנהג אחרת – קחו אחריות, אל תהיו ראש קטן והסבירו לבוס כי אתם שמחים שהוא מסב את תשומת לבכם לצורה שבה הוא מצפה שדברים יתנהלו, כי עכשיו אתם מבינים כיצד הדברים צריכים להתנהל. אל תאשימו את המנהל – גם לא בדרך עקיפה כמו "למה לא אמרת לי קודם?" פשוט הודו על הביקורת ועל טעותכם ושוב מבלי לתרץ תירוצים ומבלי להיעלב.

אם בכל זאת בוער לכם לבקר את הביקורת

יש מקרים שבהם הביקורת שתינתן לכם תהיה לא מוצדקת או לא מדויקת. גם במקרים כאלה, חשוב להגיב בענייניות ולא להצטדק, אלא להסביר ולהבהיר את הדברים, שמובן שלא לא להשתמש בנימה מאשימה ולקיים דיון רציונלי עם הבוס על הדברים. לא נשקר לכם, יהיו בוסים שלא תוכלו לדבר איתם בהגיון, תצטרכו פשוט לקבל את הדברים כמו שהם, לנשוך את השפתיים ולהמשיך בעבודה.

ביקורת בונה ביקורת הורסת

מעמד קבלת הביקורת מהבוס ומה שבא לאחריו יכול להרוס אתכם או לבנות אתכם (במקום העבודה כמובן). זה יישמע ורוד מידי, אבל זה באמת בידיים שלכם – נצלו את ההזדמנות להשתפר ולהוכיח לבוס כי אתם מסוגלים לקבל ביקורת ולהגיב בהתאם לביקורת, מבחינת הביצועים בעבודה. איך שאנחנו רואים את זה, יש לכם שתי אפשרויות: האחת – לייבב, להתעצבן, לבכות, להתבאס, למרוד להאשים, להעניש ולרטון. השנייה – ללמוד, להתפתח, להשתפר, להתקדם ולכבוש שיאים חדשים. איזו אפשרות אתם חושבים שתקדם אתכם בחיים?

אף אחד לא נולד לקבל ביקורת

אחרי הכול כולנו בני אדם ולכולנו לא נעים לקבל ביקורת ולרוב אנו ממהרים, בצעד טבעי לחלוטין, להתנער מאחריות, להצדיק את עצמנו או להאשים בחזרה את מי שנותן לנו ביקורת. אם גם לכם קשה לשמור על עבודה בגלל חוסר יכולת לקבל ביקורת או להבין היררכיות משרדיות כאלה ואחרות – להיות1 מזמין אתכם להכנה לעבודה הבאה שלכם – כתיבה ועריכה של קורות חיים בעברית ובאנגלית, הכנה לדינמיקה קבוצתית, הכנה לראיון עבודה וטיפים מיועצת ארגונית מוסמכת – שתבהיר עבורכם את התמונה.

 

לפרטים נוספים חייגו: 03-6777127

www.lihiyot1.co.il

lihiyot1@gmail.com

Comments