הכנה ליום מיון ולמבחנים קבוצתיים – סגנונות התנהגות נפוצים - 1.7.2011

במהלך יום המיון והמבחנים הקבוצתיים עולים ונחשפים מספר דפוסי התנהגות טיפוסיים בקרב אנשים שונים. לכל משתתף יש דפוס התנהגות דומיננטי המאפיין אותו ולפיו הוא נוטה לפעול לאורך המבחנים ביום המיון. באמצעות הסקירה הקצרה שלהלן וכאמצעי הכנה ליום המיון ולמבחנים הקבוצתיים תוכלו להתבונן בעצמכם, לאבחן את עצמכם ולנסות ולהיעזר בסגנונות בהם לא עשיתם שימוש עד היום.

המשתתף המנחה:

במקרים רבים ניתן להבחין במועמד שלוקח על עצמו את תפקיד המנחה. הוא נוטה להסביר את המשימה ליתר חבריו לקבוצה, יורד לפרטים, בודק לוחות זמנים, ממנה חבר קבוצה לוידוא עמידה בהם ומדריך את חבריו לקבוצה בכללי המשימה. המשתתף המנחה מתאפיין בכישורים בין אישיים גבוהים, יכולת הדרכה, ליווי ושילוב של כלל חברי הקבוצה.

תפקיד המנחה מחייב יכולות הבנה מהירה של משימות במצבי לחץ ותקשורת בין אישית נכונה ואפקטיבית. חשוב להיות ערני לעיתוי הנכון שבנטילת תפקיד המנחה שכן באמצעות הנחייה שגויה של הקבוצה המועמד עלול להשיג את ההיפך ממטרותיו. בחירה של תפקיד זה מומלצת אם היא באה באופן טבעי, אם ביכולתכם לעשות זאת בנועם, להימנע מכפייה ושתלטנות ובהתאם לכישורים המתוארים לעיל.

המשתתף התומך:

המשתתף התומך הוא המועמד שמגלה ערנות לצרכים, לרצונות ולחולשות של יתר חברי הקבוצה, הוא מגלה אכפתיות והתחשבות, מחזק את הביטחון העצמי בקרב חבריו, מפחית חששות ותסכולים ומנסה בכך לקדם את פעילות הקבוצה. המשתתף התומך הוא זה שישים לב לכך שאחד מחברי הקבוצה שקט ולא משתתף, וינסה לשלב אותו בפעילות הקבוצה. המשתתף התומך הוא זה שישים לב שאחד מחברי הקבוצה מגיב מתוך לחץ מוגזם וינסה לסייע בידו להפחית ולנטרל לחץ זה, ובכך לייעל ולשפר את תפקוד הקבוצה.

המשתתף התומך מגלה יכולות תקשורת גבוהה, סבלנות, הקשבה לאחר והעצמתו.

המשתתף ההישגי:

כולנו מכירים אותו. זהו המשתתף שמסתער ראשון על המשימה בשנייה שמילת ההסבר האחרונה יצאה מפיו של הבוחן. הוא סוחף אחריו את יתר חברי הקבוצה, מגדיר יעדים ומשימות משנה, מפעיל את יתר חברי הקבוצה ומנסה להביאם להישגים מרשימים. השגת המטרה וצבירת הצלחות והישגים חשובה לו פעמים רבות מהדרך בה זה נעשה. כאשר משתתף הישגי נתקל במשתתף דומה לו בקבוצה מתעוררים בדרך כלל חיכוכים ומאבקי כוחות. משתתף ביום המיון שנוקט בדרך זו, שמוביל את עצמו ואת חבריו לקבוצה להצלחות ולהישגים ואף עושה זאת בדרכי נועם ותוך נורמות התנהגות סבירות ומקובלות, יצבור נקודות זכות. משתתף שיניע את הקבוצה ויובילה להישגים אך יפעל בדרכים כוחניות, דורסניות ושתלטניות יותיר רושם לא מחמיא בקרב הבוחנים.

המשתתף ההישגי ניחן ביכולות ניתוח והפשטה, חלוקת משימות, נטילת אחריות ויכולת סחיפה והנעה.

המשתתף המארגן:

המשתתף המארגן בא לידי ביטוי בתפיסת התפקידים התפעוליים של הקבוצה תוך יכולת מהירה לזיהוי מצבים. הוא ינסה להגות רעיונות מקדמים, ליצור דפוסי שיח וקבלת החלטות בקבוצה מבלי בהכרח להוביל אותם או לקבל את ההחלטה בפועל, הוא עשוי להציע דרכי הצבעה, סדר דוברים וכו'. המארגן המשתתף עשוי להתנדב לבצע רישום של רעיונות או נקודות חשובות במהלך משימה לשימוש הקבוצה, למדוד פרקי זמן ולעקוב אחר לוחות הזמנים. המשתתף המארגן יפעל גם לשילוב כלל חברי הקבוצה ביישום רעיונותיו.

תכונותיו של המשתתף המארגן כוללות על פי רוב יכולת ארגון וסדר גבוהות.

המשתתף הציני:

המשתתף הציני פועל מתוך לחץ, לעיתים מחוסר ביטחון ולרוב כמנגנון הגנה. הוא המועמד שיטיל ספק באפקטיביות של יום המבחנים, של משחקי התפקידים ושל המשימות הקבוצתיות, הן באופן ישיר וגלוי והן באופן סמוי ופאסיבי. המשתתף הציני פוגע בעצמו ללא ספק, אולם הוא עלול לפגוע גם ביתר חבריו לקבוצה מתוך התנגדותו הגלויה או הסמויה למהלך יום המבחנים. במקום לקדם את פעילות הקבוצה בעזרת רעיונות יצירתיים והשתתפות תורמת, הוא עלול לגזול זמן בהסטת הדיון למקומות לא אפקטיביים ואף לדיון במבחן עצמו.

המשתתף הנחבא אל הכלים:

המשתתף הנחבא אל הכלים סובל לרוב מביטחון עצמי נמוך במצבים כגון מבחני מיון קבוצתיים ונמנע מלהציב עצמו באור הזרקורים. במידה ואור הזרקורים מופנה אליו הוא עלול לקפוא ולתפקד באופן חלקי. הוא עשוי להיות בעלי כישורים ויכולות מרשימים ורלוונטיים למשרה עליה הוא מתמודד אולם יכולתו להתמודד עם מצבי לחץ ובחינה כגון אלה הם חלקיים בלבד.

המשתתף המשתלט:

המשתתף המשתלט מנסה להתבלט, להיות במרכז העניינים והתודעה ולהישמע חלק ניכר מהזמן. השתתפותו לאו דווקא מובילה ומקדמת, אלא אמורה לתפוס את מירב תשומת הלב בכל דרך שהיא. המשתתף המשתלט ינסה לכוון את מהלכי הקבוצה, לקחת חלק מרכזי בדיונים תוך השמעת דעתו בכל מחיר ולנסות ולהוביל פעילויות ומשימות, גם אם אין לו את הידע או היכולת לכך. מיותר לציין כי דפוס זה לרוב אינו אפקטיבי, מייצר 'רעש', פוגע בהתקדמות הקבוצה ופוגע במועמד עצמו.

המשתתף השווייצרי:

המשתתף השווייצרי הוא למעשה המשתתף הניטראלי. מועמד זה נמנע מלהביע דעה חד משמעית, מהצבתו בצד מסוים או מאחריות ישירה של הובלה או קבלת החלטות. הוא יהווה חלק מהדינאמיקה הקבוצתית אולם לא יוביל אותה ולא יזדהה עם צד מוגדר בה, אלא, יתקדם בכיוון המרכזי בו צועדת הקבוצה. זאת, על פי רוב מתוך רצון לרצות את כולם ומתוך רצון שלא לעורר חיכוכים והתנגדויות. משתתף זה ייתכן וירגיש טוב עם עצמו בתום יום המבחנים, אולם הרושם שיותיר בקרב הבוחנים יהיה שולי במקרה הטוב ולא קיים במקרה הפחות טוב.

המשתתף המסכם:

האמת, שלא מדובר בסוג אמיתי של דפוס התנהגות, זו פשוט דרך אפקטיבית לסיים את המאמר.

לאחר שהכרנו את הדפוסים הנפוצים ואבחנו את עצמנו על פיהם, כדאי לנסות ולאמץ כלים מכל סגנון התנהגות ולהוסיפם לארגז הכלים שלנו ליום המיון.

ארגז הכלים הזה ישמש אותנו בהשתלבות בקבוצה ביום המבחנים ואף יסייע לנו להתאים את עצמנו לנסיבות משתנות ולחברי קבוצה שונים מבלי להיכנס ללחץ.

להכנה מקצועית לקראת ראיונות עבודה, מבחנים קבוצתיים וסימולציות צרו איתנו קשר ב: lihiyot1@gmail.com או בקרו אותנו ב: www.lihiyot1.co.il.

 


לקריאה נוספת:

בהצלחה רבה לכל מחפשי העבודה,

אילאיל פודלישבסקי לביא

להיות1

www.lihiyot1.co.il

לא מוכרים רק מוצר, מוכרים תפיסה ושירות


Ċ
BE1 Digital Marketing & Business Development,
1 ביולי 2011, 7:27
Comments