מנהל מוצר פארמה - תפקיד שיווקי בעולם מדעי

מישרת "מנהל מוצר", תחת צירוף שתי מילים כלליות אלה, טומנת בחובה עולם רחב ידיים המשלב שיווק, פרסום ורפואה בידיו האמונות של אוחז מישרה זו, בתחום שיווק הפארמה. כיצד הדבר בא לידי ביטוי? ובכן, מנהל מוצר בתחום הפארמה הוא זה המערסל בחיקו את המוצר, התרופה הרפואית ומוביל אותו מתחילת חשיפתו לשוק (או כבר כמוצר קיים), למינוף והמשך יצירת תודעה שיווקית.

העולם נחלק לשניים

עולם הפארמה נחלק לשתי קבוצות פעילות בעלות דרישות ספציפיות המתארות את עבודתו של מנהל המוצר. הקבוצות הקיימות,Rx  ו- ,OTC מדגישות כל אחת בתחומה את הפעילות השיווקית בה צריך מנהל המוצר להתמחות, על מנת לייצר מכירה עבור לקוחות המוצר הפוטנציאליים והקיימים, הלא הם הרופאים והפציינטים.

קבוצת Rx

קבוצה זו כוללת את תחום תרופות המרשם, אשר רוב רובו של קהל היעד שלה הם אנשי רפואה, בניהם רופאים (המנפקים מרשמים), אחיות וגם רוקחים. כיון שקהל היעד כאן הוא אנשי מקצוע ומדע, על מנהל המוצר להתאים עבודתו לתכנים המדעיים המדויקים להם שותף המוצר, התרופה המדוברת. מנהל המוצר חייב להיות מעודכן במחקרים מדעיים קיימים וכאלה היוצאים לאור, להבין את מהות התרופה, מרכיביה והשפעתה על גוף האדם באופן יסודי - כפי שבעל מקצוע בתחום הרפואה היה לומד אותה. מעבר לפעילות המחקר המדעי השוטפת סביב המוצר, חייב המנהל לקיים מערכת יחסים הדוקה ורציפה עם רופאים וקהילות מדעיות, זאת על מנת לקבל אשרור לגבי טיב המוצר, חוות דעת וכן כספים המושקעים על ידם לשם המשך המחקר והתנהלות הקמפיין השיווקי, זה לצד זה. הפעילות השיווקית, כאמור, צריכה לכלול מערך כנסים וקמפיינים המתוזמנים באופן ההולם את הרלוונטיות של התרופה בשוק, משמע, מנהל המוצר נדרש במעקב אחר תסמינים ושינויים כאלה ואחרים, המופיעים בחולים והבאים לידי ביטוי לאחר בדיקות הרופאים. בנוסף, חשובה ההבחנה כי הפעילות השיווקית צריכה להתבצע באמצעות "פנים רפואיות" של רופא שיעביר את האינפורמציה הרצויה באותן פעילויות שיווקיות, כיוון שפרסום מפורש של תרופות מרשם במדיה הציבורית הוא אסור על פי חוקי משרד הבריאות, ולכן דרוש רופא פרזנטור.

קבוצת OTC (Over the Counter)

כיוון שקבוצה זו מתארת את הצד השני של המתרס, קבוצת התרופות ללא מרשם, פעילותו של מנהל המוצר נעשית ברובה מול בתי מרקחת שהם הלקוחות העיקריים. גם כאן, פעילות מנהל המוצר נחלקת לשיווק המוצר עצמו מצד אחד, יחד עם הפעלת מערך הסברה מוכוון מטרה המיועד לקהל הרוקחים מצד שני, כאשר הם משמשים כפרזנטורים בבתי המרקחת, נקודות המכירה הפיזיות של המוצר. עריכת כנסים ואירועי שיווק כימי עיון בהם למדים הרוקחים על התרופה המשווקת הם באחריות מנהל המוצר, ומתקיימים כמערך מעגלי בו מועברת אינפורמציה לרוקח, שמעביר אותה ללקוח בבית המרקחת, שנותן משוב כרכישה וכצורך המועברים חזרה למנהל המוצר להתייעלות שיווקית. כיוון שניהול מוצר בקבוצה זו הוא חופשי יותר מבחינה חוקית, ישנן אופציות רחבות הרבה יותר בעניין המיתוג והעיצוב של התרופה. ישנם, כאמור, פחות הגבלים מבחינת משרד הבריאות לגבי חזות המוצר, אופן הצגתו בנקודות המכירה והעיצוב הגרפי הכרוך בו ובאריזתו השיווקית. לכן, הפעילות הממתגת היא מגוונת הרבה יותר מאשר במוצר Rx. גם השפה השיווקית ושפת המכירה בהן משתמש מנהל המוצר הן נפוצות יותר ופונות למדיה הציבורית השכיחה, ולכלים הפרסומיים העומדים בידי מנהל המוצר.

 

הכרה משותפת

לאחר ההבחנה לעיל בין שני חלקיו המרכזיים של עולם זה, ניתן כמובן גם להסיק כי המשותף לניהול המוצר בשתי הקבוצות הוא רב, ומהווה בסיס עליו מושתת תפקיד מנהל המוצר. מבחינת יסודות הפעילות, מנהל המוצר מכאן ומכאן נדרש בהכרת השוק המיועד לשימוש בתרופה, הכרת אנשי המקצוע העוסקים בתחומה, הכרת אופי התרופה בפרוטרוט על מרכיביה והשפעתה על הפציינט, עריכת ההפקה השיווקית על כל היבטיה במינוף ומיצוב התרופה בשוק הקיים ואל מעבר לקהל היעד הנוכחי, ראייה אנליטית של השוק והסקת מסקנות שיווקיות, ובנוסף, תפעולה של התרופה הן במערך הפרסומי והן במערך המוסדי בהתנהלות מול בירוקרטיה נדרשת.

נותרו לכם עוד שאלות ולבטים?

צרו איתנו קשר ב lihiyot1@gmail.com או או בפנייה טלפונית למספר 03-6777127 נשמח לעזור!

צור קשר עכשיו אנו ממתינים!

השירותים המומלצים שלנו:

הכנה לראיון עבודה

שדרוג קורות חיים

התאמה למשרה ספציפית ולמכרזים

כתיבת קורות חיים אקדמיים

בהצלחה רבה לכל מחפשי העבודה,

אילאיל פודלישבסקי לביא

להיות1

www.lihiyot1.co.il

לא מוכרים רק מוצר, מוכרים תפיסה ושירות


צור קשר


Comments